Egengjord Müsli

 
 
Kanske inte har med bakverk att göra men ändå en göra själv sak. Kan verkligen rekommendera att göra egen müsli, då jag tycker den blir mycket godare och jag tycker även att färdigköpt müsli har en tendens att vara ganska torr. Dessutom kan man variera sin egen müsli hur mycket man vill! Här är den jag gjorde.
 
 
Du behöver:
2½ dl dinkelflingor
2½ dl fiberhavregryn
1 dl solroskärnor
½ dl pumpakärnor
1 dl linfrön (jag använde krossade)
2 dl hackade valfria nötter
½ dl sesamfrön
Det bästa är att du kan ha i vad du vill. Alla möjliga frön m.m. Kanel, kokos, ja vad du vill! Låt fantasin flöda!
 
2-3½ torkade bär och frukter (går att köpa färdigt i affären)
 
2½ dl vatten
½ dl honung
2 msk rapsolja
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Blanda 2½ dl vatten, ½ dl honung och 2 msk rapsolja en i bunke. Häll i alla frön i en annan bunke (förutom de torkade bären och frukterna), hacka nötterna och häll i också. Häll sedan i vattenblandningen och blanda runt.
 
Häll blandningen på en bakplåtsklädd plåt och sätt in i ugnen. Müslin ska vara inne i ca 30 minuter men var noga med att röra runt i müslin ungefär var femte minut, annars bränns det. Efter de 30 minuterna så känn efter så det är torrt, annars in i ugnen en liten stund till. Sänk värmen lite om det behövs. Låt det sedan svalna och häll sedan i de torkade bären och de torkade frukterna.
 
 
? Alma

Bra recept! :D

// Alma

Sv; tack så mycket!

Åh receptet verkar super gott, måste testas! :)

åh så gott!!

sv: nja, inte direkt :/ Tack så mycket, det hoppas jag !




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR